FANDOM

John Dalton (1766 - 1844)Edytuj

John Dalton (1766-1844) angielski fizyk i chemik. Twórca nowożytnejatomistycznej teorii
-Lutherggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggdddddddddddddddddddddddggggggggggggggggggggggggggddddddddddddddddddddddggggggggggggggggggggggggggggggggg

John Dalton francuski fizyk na przełomie XVIII i XIX wieku.

materii, odkryłprawo ciśnień cząstkowych, prawo stosunków wielokrotnych, opisał wadę wzroku nazywaną na jego cześćdaltonizmem. Na jego cześć nazwano także jednostkę masy atomowejdaltonem (Da).

Mając 12 lat założył własną szkołę, która jednak nie zyskała akceptacji. Niezrażony tym niepowodzeniem Dalton przeniósł się wkrótce do pobliskiej osady Kendal, gdzie ze starszym bratem Jonathanem pracowali w szkole. Wolny czas John spędzał na czytaniu dziełNewtona i Boyle'a. "Uczelnia" ta nie cieszyła się powodzeniem, gdyż bracia nie byli najlepszymi pedagogami. Podczas pobytu w Kendal John dokonał odkrycia zjawiska, które dziś określa się mianem daltonizmu. Od tego momentu Dalton zaczął prowadzić badania nad własnym wzrokiem. W 1794 roku przedstawił w Towarzystwie Filozoficznym i Literackim w Manchesterz pracę na ten właśnie temat. Od najmłodszych lat Dalton czuł zamiłowanie do eksperymentów i rachunków, wiele też nauczył się od niewidomego uczonego Johna Gougha, dzięki któremu nabył zamiłowania do obserwacji meteorologicznych. Właśnie ono doprowadziło Daltona do stworzenia zasad nowożytnej atomistycznej teorii materii, która była jego największym osiągnięciem. Dalton zauważył, że własności gazów najlepiej dają się wytłumaczyć przy założeniu, iż są one zbudowane z atomów. Stwierdził, że związek chemiczny zawsze zawiera te same ilości wagowe składających się nań pierwiastków. W 1808 roku zrewolucjonizował naukę, oznajmiając, że atom jest podstawową jednostkąpierwiastka chemicznego. Dalton uważany był przez społeczność naukową za amatora. Sam też nie wierzył innym naukowcom, rzadko czytał książki. Prowadził spokojny tryb życia. Obiady codziennie jadał z tym samym przyjacielem. Całe dnie natomiast spędzał w laboratorium. Wyjątkiem były tylko czwartkowe popołudnia, które spędzał w kręgielni. Gra ta powodowała, że spokojny i opanowany naukowiec bardzo się zmieniał (biegał, skakał). Mimo braku zdolności towarzyskich miał wielu oddanych przyjaciół. Nigdy się nie ożenił tłumacząc to brakiem czasu. Dalton kochał naturę, co roku wybierał się do Cumberland do krainy jezior. Na pogrzeb Johna Daltona przyszło ponad 40 tysięcy ludzi oddając hołd wielkiemu człowiekowi.