Wikia

Kalendarium Historyczne Wiki

Krzysztof Kolumb

Komentarze0
60stron na
tej wiki

Krzysztof Kolumb (1451 - 1506)Edytuj

Krzysztof Kolumb najprawdopodobniej urodził się w okresie pomiędzy 25 sierpnia, a 39 października w roku 1451 w Genui, a zmarł 20 maja 1506 roku. Jeżeli chodzi o jego dokładne pochodzenie, to nie jest ono jednak niestety do końca znane, a jego miejsce urodzenia jest tylko przypuszczalne, jednakże ciągle trwają badania, które mają na celu potwierdzenie jego pochodzenia, jednakże wielu historyków ma na ten temat zupełnie odmienne zdanie.Jeden z hiszpańskich historyków uważał, że prawdziwe nazwisko tego znanego żeglarza to

Krzysztof Kolumb odkrywca i Podróżnik XV wieku.

nie Krzysztof Kolumb a Pedro Scotto. Najprawdopodobniej Kolumb był to syn tkacza i pochodził z włoskiego miasta Genua lub też był on Katalończykiem, albo też Hiszpanem pochodzącym z Galicji. Niektórzy twierdzą nawet, że Kolumb mógł być Portugalczykiem albo Korsykaninem. Teorii jest naprawdę bardzo wiele, jednakże najbardziej prawdopodobne wydaje się być to, że Kolumb rzeczywiście pochodził z Genui. Niektóre źródła dowodzą, że Kolumb rzeczywiście miał na imię Pedro a jego ojciec nie był tkaczem lecz właścicielem sklepu, jednakże do dnia dzisiejszego nie ma już żadnych dokumentów czy też rzetelnych przesłanek dotyczących rzeczywistego pochodzenia Kolumba, więc dość trudno jest to na sto procent zweryfikować.

Kolumb był naprawdę bardzo wybitnym żeglarzem i nawigatorem, o czym może świadczyć nie tylko jego odkrycie Ameryki, ale bardzo duża ilość różnego rodzaju wypraw morskich, z czego do największych i najsłynniejszych można zaliczyć aż cztery jego wyprawy. Oczywiście najsłynniejszą jego wyprawą jest ta pierwsza z Hiszpanii do Ameryki, kiedy to Kolumb jako kapitan wyprawy składającej się z trzech okrętów ( Santa Maria, Pinta oraz Niña ) płynących pod flagą Kastylii odkrył Amerykę. Odkrycie kontynentu, który w ówczesnych Kolumbowi czasach nie był znany okazało się przypadkowe, gdyż płynął on w celu wyszukania dogodnej drogi morskiej po stronie zachodniej, która prowadziłaby do Indii. Okazało się jednak, że było to właśnie pierwsze odkrycie geograficzne w czasach nowożytnych. W trakcie tejże właśnie wyprawy okręty przepłynęły przez zwrotnikowy Ocean Atlantycki i w konsekwencji dokładnie 12 października w roku 1942 dotarły one do Antyli, które znajdują się na amerykańskim wybrzeżu. Było to odkrycie naprawdę oszałamiające, gdyż nowy kontynent, który do tej pory nie był w Europie znany otwierał bardzo wiele nowych możliwości.

Oczywiście odkrycie Ameryki było najwybitniejszym dokonaniem Kolumba, niemniej jednak nie było to jedyne jego wybitne dokonanie. Był on ogólnie naprawdę bardzo aktywnym i do tego utalentowanym żeglarzem, dlatego też ilość prowadzonych przez niego mniejszych wypraw była znacznie większa. Ogólnie za wszystkie swoje zasługi i dokonania, Kolumb został mianowany admirałem a także i pierwszym namiestnikiem kolonii hiszpańskich znajdujących się w Ameryce Środkowej.

Aby udowodnić słuszność swoich przemyśleń dążył do tego aby któryś z ówczesnych władców europejskich zainteresował się jego projektem wielkiej zachodniej wyprawy, niestety długo trwało przekonanie władców do słuszności wyprawy. Po próbach na dworach portugalskich, francuskich i angielskim Kolumb trafia na dwór Hiszpanii gdzie królową była Izabella I . Niestety aż siedem lat trwało to aby projekt wyprawy w poszukiwaniu nowej drogi do Indii został zatwierdzony.

Pierwsza wyprawa zachodnia rozpoczęła się 3 sierpnia 1492 roku. Flotylla Admirała, bo taki tytuł Kolumb otrzymał od królowej kastylijskiej Izabelli I, składała się z trzech doskonale wyposażonych karawel- Pinta, Ninia i Santa Maria, którą Kolumb wybrał na swój okręt flagowy. Po krótkim postoju na Wyspach Kanaryjskich flotylla Admirała wyruszyła na zachód aby po dwóch miesiącach 12 października dotrzeć do pierwszej wyspy jaką była Wyspa Watlinga. Płynąc dalej 28 października Kolumb odkrywa Kubę jednak przekonany jest to skrawek Starego Świata. 6 grudnia odkrywa Haiti i nazywa wyspę Hispaniola oraz obiera ją na swoją kwaterę. Kiedy Santa Maria rozbija się a kontakt z Pintą zostaje zerwany Admirał płynąc na Nini, Kolumb postanawia wracać do Hiszpanii aby osobiście powiadomić królową o odkryciu nowej drogi do Indii. Zawija do portu w Palos 15 marca 1493 roku i udaje się dwór królewski w Barcelonie aby zdać sprawozdanie kastylijskim władcom.

Podczas drugiej wyprawy która rozpoczęła się 25 września 1493 roku odkrywa takie wyspy jak Dominika, Maria- Galanta, Gwadelupa, Antigua oraz Portoryko. Po krótkiej wizycie na Hispanioli płynąc wzdłuż południowych wybrzeży Kuby odkrywa Jamajkę. Wyprawa zakończyła się 11 czerwca kiedy to Kolumb zawinął do portu w Hiszpanii.

Wyprawy Admirała Kolumba

Kolumb jeszcze dwa razy wyruszał ku brzegom Nowego Świata przez cały czas sądząc, że to Indie. Świat miał się dowiedzieć o wielkości jego odkrycia dopiero dzięki innemu wielkiemu odkrywcy jakim był Amerigo Vespucci on to w latach 1501-1502 biorąc udział w portugalskiej wyprawie do Ameryki Południowej zbadał znaczną część jej wschodniego wybrzeża- uznał że odwiedzone przez niego tereny to nie Indie lecz nieznany do tej pory kontynent.

Po wielu próbach zrealizowania swojego projektu jakim było odnalezienie nowego szlaku morskiego do Indii przez Atlantyk, Kolumb trafia na dwór Hiszpański gdzie w końcu po wielu latach ubiegania się o pomoc przy jego realizacji wreszcie dostaje zgodę i pomoc w organizacji swojego przedsięwzięcia. Katoliccy władcy Ferdynand i Izabella decydują się wspomóc Kolumba w jego projekcie zapewniając środki do jego realizacji oraz nadając mu wiele praw w tym tytuł Wicekróla Indii i Admirała Oceanu. Pierwsza wyprawa rozpoczęła się już 3 sierpnia roku 1492 podczas której Kolumb zaobserwował nieznane dotąd zjawisko deklinacji magnetycznej a także odkrył Morze Sargassowe. W 1492 roku szóstego dnia września statki opuszczają Wyspy Kanaryjskie i płyną prosto na zachód na nieznane wody i ku tajemniczym lądom. W czasie tej rocznej wprawy odkryte zostają takie wyspy jak Kuba, Hispaniola czyli Haiti oraz miejsce pierwszego lądowania wyspa San Salvador, a także Long Island, Rum Cay i Crooked.

Druga ekspedycja rozpoczęła się w 1493, a brało w niej udział 17 statków. Koszty związane z wyprawą zostały w większej część pokryte ze skonfiskowanych dóbr, wygnanych z Hiszpanii Żydów. Kolumb wyruszył z drugą wyprawą z zamiarem założenia na Hispanioli kolonii hiszpańskiej wobec tego na statkach znalazły się zwierzęta hodowlane oraz nasiona wszelkich zbóż europejskich. W drugiej wyprawie wzięło udział prawie 1,5 tysiąca ludzi wśród których była uboga szlachta szukająca bogactw i sławy oraz mnisi i księża którzy mieli głosić Słowo Boże i nawracać tubylców na wiarę chrześcijańską. W czasie tej wyprawy Kolumb odkrywa wyspy: Dominikę, Marię- Galantę, Gwadelupę i Santa- Cruz a także archipelagi Wysp Dziewiczych i Małe Antyle. Po dotarciu na Hispaniolę w osadzie Navidad nie było żywej duszy tylko cztery doszczętnie rozłożone ciała ludzkie. Pomimo takiego odkrycia na Hispanioli pozostało 500 osób, a Kolumb odkrył wyspę Santiago (Jamajkę). Kiedy po wielu miesiącach spędzonych na morzach i oceanach żywność zaczęła się psuć Admirał postanowił wrócić do Hiszpanii. Druga ekspedycja Krzysztofa Kolumba trwała 2 lata i dziewięć miesięcy.

Na kolejną trzecią już wyprawę Admirałowi z trudem udało się zorganizować potrzebne do jej realizacji środki. Flotyllę Kolumba stanowiło sześć niewielkich okrętów i tylko trzysta osób załogi, która składała się z samych skazańców i przestępców. W połowie roku 1498 żeglarze osiągnęli 5 stopień szerokości geograficznej. Żeglowanie w strasznym upale męczyło podróżników, smoła na statku topiła się przez co okręty przeciekały a zapasy żywności zaczęły się psuć co skłoniło Kolumba do zmiany kursu na północny- zachód. Po upływie trzech tygodni flotylla Admirała dotarła do trzech wielkich wysp, które to Kolumb nazwał Trinidad czyli Trójca. Sierpień roku 1498 przynosi kolejne odkrycie jakim jest Orinoko. Widząc wybrzeże Nowego Lądu Kolumb stwierdza że to z pewnością kolejna wyspa podczas gdy odkrywają Kubę był przekonany że to część lądu który należy do Starego Świata. Kiedy Kolumb dokonywał kolejnych odkryć na Hispanioli z czasem malał jego autorytet, a władzę na wyspie przejmował co rusz to nowy gubernator.

Co warto wiedzieć o Krzysztofie Kolumbie?Edytuj

O tym, kim jest Krzysztof Kolumb nie trzeba chyba nikomu przypominac – jego nazwisko zna praktycznie każde dziecko w Polsce, gdyż wiedza o jego podróżach stanowi ważny element szkolnej edukacji, ze względu na wagę jego odkryć dla historii. Ten najsłynniejszy ze wszystkich odkrywców, którego sukces zapoczątkował wspaniałą epokę Wielkich Odkryć Geograficznych, zapisał się w historii całego świata, dzięki odkryciu nieznanych wcześniej europejskiej cywilizacji lądów Ameryki Północnej i Południowej. I choć tak naprawdę jego podróże miały zupełnie inny cel i do śmierci wierzył, że nowo zaznaczone na mapach lądy to po prostu przystanek na rychłej drodze do Indii, do dziś uznajemy go za największego podróżnika. Oczywiście, w swojej wierze miał rację, jednak droga ta była o wiele dłuższa, niż kiedykolwiek mu się wydawało i minęły jeszcze lata, zanim ostatecznie została ona wytyczona. Nikt po prostu nie zdawał sobie wówczas sprawy z tego, jak wielki jest tak naprawdę świat i sam Kolumb najprawdopodobniej zmarł święcie przekonany, że lądy do których dopłynął, były tak naprawdę zachodnimi brzegami Azji. Dlatego nowo odkryte kontynenty noszą nazwę innego odkrywcy, Amerigo Vespucci’ego. Co istotne, Krzysztof Kolumb nigdy nie dopłynął i nie stanął na brzegu Ameryki Północnej. Podczas swoich wypraw odkrył wyspy Morza Karaibskiego, z Kubą, Haiti i Jamajką, by następnie dopłynąć do wybrzeży Ameryki Południowej. Krzysztof Kolumb odbył łącznie cztery podróże w ciągu dwunastu lat, na przełomie piętnastego i szesnastego wieku. Najsłynniejsza z nich była oczywiście pierwsza wyprawa, która odbyła się na trzech statkach – Santa Maria, Nina i Pinta. To właśnie jej tematu dotyczy zdecydowana większość filmów czy książek, traktujących o losach Krzysztofa Kolumba, które wciąż powstają i intrygują kolejne pokolenia (oprócz nich powstają obecnie nawet gry komputerowe wykorzystujące motyw podróży lub biografii Krzysztofa Kolumba, albo w całości poświęcone jego postaci). Pomimo ogromnej sławy, zdobytej dzięki swoim odkryciom i bogactwu, jakie zgromadził, Kolumbowi ciężko było wyegzekwować zrealizowanie uzyskanych przez niego na dworze hiszpańskim przywilejów. Również sposób, w jaki traktował jako zarządca nowych ziem miejscową ludność, znajdował krytyków wśród współczesnych mu myślicieli. Daleko mu jednak oczywiście było do krwawego rozprawiania się z rdzenną ludnością Ameryki, jakiego dopuścili się późniejsi zdobywcy – konkwistadorzy, Hernan Cortez czy Francisco Pizarro. Co ciekawe, według niektorych przekazów Kolumb odbył również piątą wyprawę, podczas której udało mu się ostatecznie dopłynąć do brzegów Azji, gdzie natrafił m.in. na ślady obecności zmartwychwstałego Jezusa Chrystusa, jednak zdecydowana większość historyków uznaje je za fałszywe, w czym nie ma chyba nic dziwnego. Faktycznie zmarł on w bogactwie, ale zapomnieniu, gdyż po śmierci królowej Izabeli Aragońskiej nie znalazł już więcej posłuchu na dworze królewskim króla Ferdynanda, o co zabiegał do swoich ostatnich dni.

Pochodzenie tego wielkiego odkrywcy i podróżnika do tej pory owiane jest tajemnicą i do końca nie wiadomo skąd dokładnie pochodził ale powszechnie przyjmuje się, że urodził się w Genui w 1451 roku. Pochodził z ubogiej rodziny, Ojciec Krzysztofa Kolumba- Domenico Kolumb był tkaczem- sukiennikiem. W historii zapisali się jeszcze dwaj bracia wielkiego odkrywcy: Giacomo i Bartolome, którzy razem z Nim wyruszyli w podróż do Nowego Świata. Przygodę z żeglarstwem rozpoczął w Genui, która w owych czasach była była wielkim ośrodkiem handlu morskiego i żeglugi. Żeglarze z Genui nie byli uważani za wzór do naśladowania zatapiali bowiem wrogie statki, siali spustoszenie na obcych ziemiach a handel niewolnikami uważali za równie dobry interes jak handel przyprawami, czy mahoniem. Mimo takiej opinii ufano im bowiem interesy z Genueńczykami przynosiły duże i pewne zyski.

Do Portugalii Kolumb przeniósł się prawdopodobnie w roku 1471 bądź 1474. Wraz z nim przybył do jego brat Bartolome. Bracia zaczęli trudnić się handlem mapami morskimi w Lizbonie. Krzysztof próbował zdobyć środki na realizację swojego projektu jakim było znalezienie nowego szlaku morskiego prowadzącego do Indii przez Atlantyk. W 1475 roku Krzysztof Kolumb poślubia miejscową damę Donię Felipę Perestrella. Małżeństwo to dla Kolumba prawdziwy dar losu gdyż wprowadza Go w najzacniejsze grono ludzi, którzy bezpośrednio brali udział w wyprawach zamorskich Henryka Żeglarza a także jego następców.

Głównym zamierzeniem owych wypraw było dotarcie jak najdalej dookoła brzegów Afryki i zagarnięcie jak największych połaci nowo odkrytych ziemi Czarnego Lądu. W roku 1456 żeglarze portugalscy odkrywają Wyspy Zielonego Przylądka, po czym wpłynęli do zatoki Gwinejskiej. Śmierć Henryka Żeglarza w roku 1460 nie zakończyła serii podbojów portugalskich. W tej atmosferze wielkiej ekspansji portugalskiej znalazł się Kolumb. Podczas swojego pobytu w Portugalii bracia Kolumbowie pracowali dla zacnej rodziny portugalskiej Centurionich zajmując się handlem i mapami morskimi co z pewnością bardzo przyczyniło się do rozszerzenia wiedzy Kolumba.

W roku 1484 Krzysztof Kolumb przenosi się do Hiszpanii gdzie bezskutecznie próbował zainteresować swoim projektem księcia Luisa de la Credę. Projekt wyprawy został odrzucony również przez dwór portugalski, a także angielski i francuski. Z pomocą przyjaciół i licznych entuzjastów swojego projektu Kolumb przedstawia go na dworze Hiszpanii niestety w owym czasie trwała krucjata hiszpańska przeciw Maurom co opóźniło rozpatrzenie wniosku przedłożonemu przez niego katolickim władcom Hiszpanii- Ferdynandowi i Izabelli. W roku 1492 projekt wyprawy zostaje zatwierdzony, a Kolumb otrzymuje tytuł Wicekróla Indii i Admirała Oceanu. Przygotowania do wyprawy przebiegły bez problemów i trzeciego sierpnia statki wypłynęły z Palos.

Pierwsza wyprawa trwała rok podczas której odkryto Kubę, Haiti, San Salvador gzdie odbyło się pierwsze lądowanie oraz Crooked, Rum Cay i Long Island. Najważniejszym jednak punktem pierwszej wyprawy Kolumba było zaobserwowanie przez niego nieznanego do tej pory zjawiska jakim jest deklinacja magnetyczna oraz odkrycie Morza Sargassowego.

Więcej od Wikii

Losowa wiki